В Европа практически няма градска лека железница която да е на печалба, практически техните дейности постоянно са на дотация или от бюджета на общината, или от държавата.Частично ЕС безвъзмездно финансиране на лека железница от практика в Европа изисква изготвена експертна обосновка за ЕС финансиране от задължителна обоснованост от рентабилност на проекта в цел покриване на значителни разходи за поддръжка след реализация. Такава обосновка днес практически – няма, няма и финансов анализ на възможности за финансиране (ОП 2020-2027, ЕИБ или ПЧП) която в Европа е задължителна за всеки подобен мащабен проект още преди да се вземе решение за реализация. Генералният проблем, който трябва измислят събралите се “мозъци” е как проекта за лека железница да е рентабилен в град където градският транспорт от години е на загуба?Влошаването на финансовото състояние на превозвача във Варна идва на фона на предишните му загуби. За 2018-а те са малко на 3 милиона лева, а за 2019-та – 3,3 милиона лева. През 2020 година Общинската транспортна фирма „Градски транспорт – Варна“ няма средства да извършва оперативната си дейност, затова е взела решение да иска заем от Българската банка за развитие за 10 млн. лева (източник: Народно дело). Така само за периода от март до ноември 2020 година „Градски транспорт – Варна“ е натрупал около 6-7 милиона загуба. Хубаво е Варна да лека железница, но този лукс в град, който практически няма целогодишен туризъм, и няма нищо значимо което да привлича постоянен поток от туристи, и няма също нито една планувана в реализация инфраструктура за целогодишен туризъм до момента – автоматично ще се покрива от бюджета на община Варна или пряко от внасяните данъци на варненци. Интересен е също друг факт липсва всякаква публична информация за проведен ЗОП (или проведена обществен поръка в www.aop.bg или в http://it.varna.bg) за възлагане на предпроектното проучване от Община Варна към фирма “СПАТО” ООД?С две думи – фактите днес са:Факт : Няма никаква публична информация от къде ще се финансира подобна леката железница, и няма даже изготвен анализ на възможности за финансиране.Факт
:: Похарчени са по публична информация на медии около 200.000 лева за пред-проектното проучване от Община Варна във възлагане на посредствена варненска фирма – без обществена поръчка. Която фирма забележете няма никаква професионална компетенция, няма опит и няма нито една референция на тема изграждане на железници. Предмета от дейност на фирмата пряко е “3D визуализации” и “Проект мениджмънт”.
Алберт Айнщайн: Животът е махало, чиито движения, които се колебаят между анархия и тирания, се подхранват от непрекъснато подновени илюзии.Д-р инж. Дойчин Ников, 24.06.2021 година.*снимка източник: Варна новини (varnanovini.bg)