В Европа няма градска лека железница на печалба
В Европа практически няма градска лека железница, която да е на печалба. Практически техните дейности постоянно са на дотация или от бюджета на общината, или от държавата. Частично ЕС безвъзмездно финансиране на лека железница от практика в Европа изисква изготвена експертна обосновка за ЕС финансиране от задължителна обоснованост от рентабилност на проекта с цел покриване на значителни разходи за поддръжка след реализация. Такава обосновка днес практически няма. Няма и финансов анализ на възможности за финансиране (ОП 2020-2027, ЕИБ или ПЧП), която в Европа е задължителна за всеки подобен мащабен проект още преди да се вземе решение за реализация. Генералният проблем, който трябва да измислят събралите се “мозъци” е как проектът за лека железница да е рентабилен в град, където градският транспорт от години е на загуба?
Загуби на "Градски транспорт" - Варна
Влошаването на финансовото състояние на превозвача във Варна идва на фона на предишните му загуби. За 2018 г. те са малко над 3 милиона лева, а за 2019 г. – 3,3 милиона лева. През 2020 г. Общинската транспортна фирма „Градски транспорт – Варна“ няма средства да извършва оперативната си дейност, затова е взела решение да иска заем от Българската банка за развитие за 10 милиона лева (източник: Народно дело). Така само за периода от март до ноември 2020 г. „Градски транспорт – Варна“ е натрупал около 6-7 милиона лева загуба. Хубаво е Варна да има лека железница, но този лукс в град, който практически няма целогодишен туризъм и няма нищо значимо, което да привлича постоянен поток от туристи, и няма също нито една планувана в реализация инфраструктура за целогодишен туризъм до момента – автоматично ще се покрива от бюджета на община Варна или пряко от внасяните данъци на варненци.
Липса на публична информация за финансиране
Интересен е също друг факт – липсва всякаква публична информация за проведен ЗОП (или проведена обществен поръка в www.aop.bg или в http://it.varna.bg) за възлагане на предпроектното проучване от Община Варна към фирма “СПАТО” ООД? С две думи – фактите днес са:
Факт 1: Няма никаква публична информация откъде ще се финансира подобна лека железница и няма дори изготвен анализ на възможности за финансиране.
Факт 2: Похарчени са, по публична информация на медии, около 200 000 лева за пред-проектното проучване от Община Варна във възлагане на посредствена варненска фирма – без обществена поръчка. Която фирма, забележете, няма никаква професионална компетенция, няма опит и няма нито една референция на тема изграждане на железници. Предмета от дейност на фирмата пряко е “3D визуализации” и “Проект мениджмънт”.
Алберт Айнщайн: Животът е махало, чиито движения, които се колебаят между анархия и тирания, се подхранват от непрекъснато подновени илюзии. Д-р инж. Дойчин Ников, 24.06.2021 година.
*снимка източник: Варна новини (varnanovini.bg)